You are here

Een nieuwe manier van leven

Een nieuwe manier van leven

Samenvatting

Stress bestrijden: tips om rustig te blijven

Stress heeft een invloed op zo goed als heel ons lichaam, dus ook op de huid. Stress kan leiden tot:

  • het verschijnen van puistjes,
  • de vroegtijdige vorming van lijntjes en rimpels,
  • dehydratie van de huid,
  • ontstekingen,
  • en het meer kwetsbaar worden van de huid.

Deze kwalijke gevolgen van stress laten duurzame sporen na op de huid en versnellen de huidveroudering.

Kettingreacties

U wilt goed doen en iedereen tevreden stellen en holt van het een naar het ander. De druk thuis en op het werk stijgt en u komt in tijdsnood. Het is zo ver, u bent gestrest.

Uw lichaam kan hierop reageren door de bloedstroom naar de vitale organen te verhogen. De huid is geen vitaal orgaan en wordt dus minder goed doorbloed en ‘gevoed’ door de bloedcellen, die in normale omstandigheden de voedingsstoffen en zuurstof aanvoeren die vereist zijn voor haar goede werking en herstel.

Bovendien stijgt de productie van vrije radicalen, de moleculen die de gezonde cellen aanvallen wanneer ze in te hoge mate aanwezig zijn. Zo vallen ze de fibroblasten aan, die hierdoor minder collageen gaan aanmaken, en verliest de huid aan stevigheid.

Ten slotte veroorzaakt het stresshormoon cortisol ook huidontstekingen die zich uiten als rode vlekken.

Adem in adem uit…

Wordt u overvallen door stress, gun uzelf dan een pauze en doe enkele buikademhalingen: adem in, waarbij u de lucht naar uw buik trekt in plaats van naar uw borst, en adem traag uit. Herhaal dit vijf keer.

Relativeer

We weten het allemaal: wanneer we gestrest zijn, hebben we de neiging met onze mond te trekken, de wenkbrauwen te fronsen en gezichtsuitdrukkingen aan te nemen die onze gemoedstoestand weerspiegelen. Door dit te doen, dwingen we onze huid om zich herhaaldelijk te plooien langs eenzelfde lijn. Met de tijd wordt deze lijn een rimpel die ons een strenge aanblik geeft. Probeer dus uw gezicht te ontspannen: masseer het en lach voor de spiegel om de gezichtsspieren te stimuleren. En denk er vooral aan te relativeren!

Ontspan uzelf

Er bestaan tal van ontspanningsmethodes die u kunt uitproberen. De eenvoudigste is op uw rug op de grond gaan liggen, heel uw lichaam volledig opspannen gedurende enkele seconden en dan alles loslaten. Neem dan enkele minuten de tijd om u bewust te worden van het contact dat elk lichaamsdeel maakt met de grond. Deze oefening zult u in staat stellen om uw drukke geest even los te laten en u te richten op uw lichaam.

Loop, dans, beweeg!

Niets zo goed om u uit te leven dan een goede sportsessie. Vijf keer per week 30 minuten beweging volstaat om stress op een spectaculaire wijze te doen afnemen. Door te sporten maakt u niet enkel endorfine aan, het gelukshormoon, maar stimuleert u ook de microcirculatie van de huid, terwijl u de toxines uitzweet.

Zorg voor voldoende magnesium

Magnesium is een oligo-element dat wordt beschouwd als een belangrijk natuurlijke antistressmiddel. Maar liefst een op vier vrouwen heeft er echter een tekort aan! Dit kan u voorkomen door groene groenten te eten, volkorenproducten, oliehoudende vruchten (noten, hazelnoten, amandelen) en peulvruchten (witte bonen, linzen, erwten). Dit zijn stuk voor stuk voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium.

Gun uzelf een plezier!

Snoept u graag wanneer u stress hebt? Gun uzelf dan een blokje pure chocolade. Het is een uitstekende bron van antioxidanten, moleculen die de vrije radicalen veroorzaakt door stress bestrijden. Pure chocolade is eveneens rijk aan magnesium en bevordert de productie van serotonine en endorfine, twee gelukshormonen. Het zou zonde zijn om u dit te ontzeggen!

Ontdek ook...

Een nieuwe manier van leven

Een nieuwe manier van leven