You are here

Een nieuwe manier van leven

Een nieuwe manier van leven

Samenvatting

Een schoonheidsslaapje doet goed

’s Nachts wordt de huid minder blootgesteld aan externe agressie. Ze kan dan volop regenereren. Het is dus wel degelijk tijdens deze uren dat u het verschil kan maken voor een gezonde huid:

  • U zweet meer, en dat is goed!
  • Dit vocht, dat niet zo snel verdampt als overdag, draagt bij tot een goede hydratatie van de huid. De cellen hernieuwen aan hoge snelheid, met een piek rond 1 uur ‘s ochtends.
  • De microcirculatie stijgt, vooral tussen 23.00 en 4.00 uur ‘s ochtends, wat ervoor zorgt dat de huidcellen een goede toevoer krijgen van zuurstof en voedingstoffen. Resultaat: uw teint is stralender wanneer u opstaat.
  • De productie van collageen en elastine stijgt dankzij de pieken van groeihormonen die aan het begin van de nacht worden afgescheiden. De huid wint weer aan stevigheid en soepelheid.

Nu begrijpt u waarom het zo belangrijk is om goed te slapen: het is alleen in deze omstandigheden dat we onze huid de middelen geven om lang jong en mooi te blijven.

Houd regelmatige uren aan

Het aantal uren slaap dat iemand nodig heeft om uitgerust te zijn, verschilt van persoon tot persoon met één of twee uur. Het aantal uren neemt meestal met de jaren ook af. U kunt uw ideale slaapritme bepalen door bijvoorbeeld een slaapdagboek bij te houden, waarin u de uren noteert waarop u gaat slapen en waarop u in slaap valt (bij benadering uiteraard), eventuele slapenloosheid en ten slotte uw fitheid en humeur bij het opstaan. Wanneer u erin geslaagd bent te achterhalen wanneer het zandmannetje voor u het beste langskomt en hoeveel uur slaap u nodig hebt, probeer dit ritme dan zo goed mogelijk te respecteren.

Verzorg uw omgeving

Als u rugpijn hebt als u opstaat, is het waarschijnlijk tijd voor een nieuwe matras! Zo speelt ook de temperatuur in de slaapkamer een rol voor uw slaap. Idealiter ligt ze rond de 19 °C. Weersta dus de verleiding om de verwarming hoger te zetten tijdens de winter: een frisse omgeving bevordert de slaap, terwijl warmte net de neiging heeft om de activiteit van ons lichaam terug op gang te brengen. Vermijd ten slotte een televisie, tablet of smartphone in de slaapkamer, want het licht dat deze toestellen afgeven, remt de productie van het slaaphormoon melatonine af.

Zorg dat u fit bent

Een goede nachtrust moet u voorbereiden… heel de dag lang. Buiten komen, sporten (voor 19.00 uur), minderen of stoppen met koffie en thee drinken na 14.00 uur, de voorkeur geven aan een licht avondmaal, geanimeerde, stresserende of conflictgesprekken uitstellen tot morgen… Het zijn allemaal goede gewoontes die we kunnen aannemen om ons voor te bereiden op een goede nacht.

Heb u slaapproblemen? Eet rond 17.00 uur dan eens een banaan, een stukje chocolade of een melkproduct. Deze voedingsmiddelen bevatten immers tryptofaan. Zodra het door het organisme is opgenomen, zet dit aminozuur zich om in melatonine, het bekende slaaphormoon.

Uiteindelijk heeft ieder zijn gewoonten om zich voor te bereiden op een goede nachtrust. Een heerlijk bad en goed boek, wat zachte muziek of wat essentiële lavendelolie op het hoofdkussen en de zoete dromen komen als vanzelf!

Ontdek ook...

Een nieuwe manier van leven

Een nieuwe manier van leven