You are here

Samenvatting

Wat u eet zal verraden hoe uw huid veroudert! Wat er op uw bord ligt, heeft immers zichtbare gevolgen voor uw huid en haar capaciteit om zich te wapenen tegen de tand des tijds.

Oxidatieve stress, glycatie en huidveroudering

Twee fenomenen die in de hand worden gewerkt door een onevenwichtige en eentonige voeding hebben een echte impact op de huidveroudering.

Oxidatieve stress veroorzaakt immers een daling van het collageen, de elastine en het hyaluronzuur die worden geproduceerd in de lederhuid), wat de vorming van rimpels veroorzaakt. De huidcellen raken beschadigd en sterven sneller zonder dat ze tijdig kunnen worden vervangen door nieuwe cellen.Ouderdomsvlekken blijven dan ook niet lang uit. Oxidatieve stress komt voor wanneer we te veel rood vlees, fijne vleeswaren en bewerkte producten consumeren (industrieel bereide, te zoute producten, producten op basis van geraffineerd meel en veel voedingsstoffen verloren hebben, enz.). In dit lijstje horen ook kazen op basis van rauwe melk of verbrande, gefrituurde of gegrilde voedingsmiddelen, en alcohol.

Glycatie is een fenomeen dat hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door onze voeding en in de huid voor een verlies aan soepelheid, voor verslapping en de vorming van rimpels zorgt. Zij wordt ook veroorzaakt door een teveel aan rood vlees en fijne vleeswaren. Hierbij komen nog de gezoete producten (desserten, drankjes, enz.).

Anti-huidveroudering voeding

Conclusie, de strijd tegen vrijeradicalen is van het grootste belang om zo lang mogelijk een mooie huid te behouden, want door de kern en de membranen van de huidcellen aan te vallen, beschadigen zij de huid en verhinderen dat het kan regenereren. Antioxidanten zijn uitstekende anti-ageingstrijders, maar gezien ons lichaam er niet voldoende aanmaakt, moet u ze aanleveren door veel fruit, groenten (vooral de meest kleurrijke varianten zijn goed voor de huid) en peulvruchten (linzen, kikkererwten, rode bonen, enz.) te eten.

Plantaardige oliën, vette vis en oliehoudende planten (noten, hazelnoten, amandelen…) zijn rijk aan de zogenaamde poly-onverzadigde vetzuren die de groei en de regeneratie van de huid bevorderen en haar beschermen tegen vrije radicalen.

De poly-onverzadigde vetzuren, ook bekend onder de naam omega 3 en omega 6, verstevigen immers de lipidenlaag van de opperhuid en bevorderen een goede hydratatie. Ze hebben ook een invloed op de synthese van het collageen, dat zorgt voor de elasticiteit van de huid.

Ontdek ook...

Een nieuwe manier van leven

Een nieuwe manier van leven