You are here

Samenvatting

Om het verschijnen van rimpels, vlekken en andere huidverouderingstekenen te helpen voorkomen, kunt u de stimulerende factoren van de huidveroudering, die voor meer dan 50% te maken hebben met ons gedrag en onze omgeving, beïnvloeden.

Factoren waarop u moet letten

  • Voeding. Een weinig evenwichtige voeding bevordert oxidatieve stress, een factor van huidveroudering. U kunt beter de voorkeur geven aan een voeding die rijk is aan fruit, groenten, peulvruchten en volkorengranen, die voedingsstoffen bevatten met antioxiderende eigenschappen die belangrijk zijn voor de huidcelvernieuwing. Kies ook vette vis en plantaardige oliën: de essentiële vetzuren zijn uitstekend voor de huid.
  • Slaap.Het is immers ’s nachts dat de huidcellen zich regenereren. Wanneer we te weinig of slecht slapen kan dit regeneratieproces, dat essentieel is voor de gezondheid en schoonheid van de huid, niet optimaal verlopen.
  • Blootstelling aan UV-straling . De UV-stralen zijn stralen van de zon die de kern van onze huidcellen aanvallen en ze beschadigen, waardoor het huidverouderingsproces wordt versneld. Het is dus van het grootste belang om uzelf op zonnige dagen altijd te beschermen met zonneproducten met een hoge beschermingsfactor, ook wanneer u niet op het strand bent of buiten het hoogseizoen.
  • Stress. Wanneer stress niet wordt beheerst, veroorzaakt hij een overmatige productie van cortisol in het bloed. Als dit hormoon in een te grote hoeveelheid aanwezig is in ons lichaam, verhoogt het de productie van vrije radicalen, de moleculen die de goede werking van onze cellen, vooral die van de huid, aantasten. Stress leidt ook tot een daling van de hoeveelheid collageen die de huid aanmaakt. De huid verliest dan haar elasticiteit.

Ten slotte zijn ook luchtvervuiling en roken belangrijke verouderingsfactoren: ze brengen ons in contact met giftige elementen, zowel intern als via de huid, waarvan ze de cellen beschadigen.

Ontdek ook...

Een nieuwe manier van leven

Een nieuwe manier van leven