You are here

Een nieuwe manier van leven

Een nieuwe manier van leven

Samenvatting

Zon: de te nemen voorzorg

De zon is een factor die de huidveroudering versnelt: via haar ultraviolette straling, -A en -B, is ze verantwoordelijk voor het vroegtijdig verschijnen van lijntjes en rimpels en kan ze leiden tot de vorming van vlekken in het gezicht, de handen en het decolleté.

Bereid uw huid voor

Wist u dat fruit en groenten die rijk zijn aan bètacaroteen uw huid voorbereiden op de zon, omdat ze de productie van melanine stimuleren, een molecule die het lichaam aanmaakt om ons te beschermen tegen stralen en die ons er stralend doet uitzien? Maar opgelet: ze bereiden de huid misschien voor op de zon, maar ze beschermen u zeker niet tegen zonneschade. Vergeet dus niet om u te beschermen met een aangepaste zonnebescherming! Om te genieten van de weldaden van deze groenten en fruit, moet u ze gedurende de tien weken die voorafgaan aan uw vakantie consumeren. Omdat ze rijk zijn aan antioxidanten zullen ze u ook beschermen tegen de vrije radicalen die vrijkomen door de UV-straling. Tomaten, wortelen, zoete aardappelen, meloen, mango, paprika: ze herkennen is gemakkelijk. U gaat gewoon af op hun gele, oranje of rode kleur.

Beperk de blootstelling

Vermijd om op de warmste uren van de dag in de zon te blijven, met andere woorden tussen 11.00 en 16.00 uur. Vergeet niet dat, zelfs onder een parasol of beschut, 30% van de UV-stralen worden weerkaatst via de grond of een wateroppervlak en uw huid op die manier toch bereiken.

Als u geneesmiddelen neemt die uw lichtgevoeligheid beïnvloeden of wanneer u geparfumeerde producten (parfum, eau de toilette…) draagt, blijf dan niet in de zon, ongeacht het uur van de dag, om het risico op allergieën, brandwonden, bruine vlekken of andere huidreacties te voorkomen. Ten slotte mag u niet vergeten dat alle momenten buiten meetellen (tuinieren, klusjes, sporten…) en niet alleen de uren dat u bewust aan het zonnen bent.

De verschillende manieren om uzelf te beschermen

In de zon draag u het beste lange katoenen kleding, een zonnebril en een hoed of pet.

Voor uw dagelijkse verzorging kies u het beste producten met UV-filters, en als u weet dat u tijd gaat doorbrengen in de zon, tijdens het weekend of een vakantie bijvoorbeeld, vergeet dan uw zonnecrème niet. Kies er één die de A- en de B-stralen filtert en die een hoge beschermingsfactor (tussen 30 en 50+ naargelang uw huidtype) biedt. Voor een optimale bescherming stelt u uzelf zo geleidelijk mogelijk bloot aan de zon en brengt u 15 minuten voor de blootstelling crème aan. Breng minstens om de 2 uur opnieuw crème aan, of telkens na het zwemmen. Bang dat u niet bruin zult worden? Maakt u geen zorgen: hoe sneller u bruin kleurt, hoe sneller u bruine kleurtje ook weer weg is. Wie geleidelijk aan bruint, blijft langer een mooi kleurtje houden (zonder vervellen door zonnebrand).

Nog een laatste aanbeveling voor zonaanbidders: het is niet omdat u op de zonnebank bent geweest, dat u al deze voorzorgsmaatregelen niet nodig hebt! Bruinen op de zonnebank voorkomt immers op geen enkele manier schade veroorzaakt door de zon. Een natuurlijke bruining dient inderdaad om u te beschermen, maar filtert niet alle stralen, verre van…

Wist u dat?

Vaak denken we dat het de vrijwillige blootstelling aan de zon is die het meest gevaarlijk is voor onze huid. Passieve blootstelling, zonder de bedoeling te bruinen (activiteiten in de openlucht), is echter ook gevaarlijk. De schade veroorzaakt door A- en B-stralen stapelt zich op en u moet weten dat:

  • A-straling sowieso aanwezig is in de atmosfeer, zowel tijdens de zomer als tijdens de winter, en 95 % vertegenwoordigt van de totale UV-straling;
  • de straling actief is als de zon schijnt, maar ook als het bewolkt is;
  • ze door glas komt (autoraam, venster);

20 minuten blootstelling aan UV-A of enkele minuten aan UV-B leidt tot moleculaire wijzigingen die een herstel van 3 dagen vereisen.

Ontdek ook...

Een nieuwe manier van leven

Een nieuwe manier van leven