You are here

Een nieuwe manier van leven

Een nieuwe manier van leven

Samenvatting

De juiste voeding voor een perzikhuidje

Het is geen toeval dat wereldwijd steeds meer chique klinieken voor hun verjongingskuren de nadruk leggen op een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding. We weten tegenwoordig immers dat voeding een voorname rol speelt in de kwaliteit van de huid, haar soepelheid, stevigheid en weerstand tegen de tand des tijds. Met andere woorden: de ‘fontein der jeugd’ vindt u op uw bord!

Een werking op twee niveaus

Wat in onze voeding kan huidveroudering veroorzaken? Het antwoord ligt in twee chemische processen, namelijk oxidatieve stress en glycatie.

Oxidatieve stress vindt plaats wanneer de vrije radicalen die worden geproduceerd door bepaalde voedingsmiddelen de gezonde cellen van het lichaam aanvallen. Hierop volgt een vermindering van het collageen, de elastine en het hyaluronzuur dat wordt geproduceerd in de lederhuid, wat de vorming van rimpels veroorzaakt. De huidcellen raken beschadigd en sterven sneller, maar worden niet snel genoeg vervangen door nieuwe cellen. Resultaat: al snel verschijnen ouderdomsvlekken.

Glycatie is dan weer een redelijk complexe chemische reactie die wordt bevorderd door een voeding rijk aan suikers en eiwitten, en veroorzaakt vooral een verlies aan soepelheid, huidverslapping en de vorming van rimpels.

Te vermijden voedingsmiddelen

Voor een fit lichaam en een huid die straalt van gezondheid mijdt u beter voedingsmiddelen die oxidatieve stress en glycatie veroorzaken. Denk maar aan rood vlees en fijne vleeswaren, die u kunt vervangen door wit vlees en eieren voor een toevoer van ‘goede’ eiwitten. Vermijd ook producten op basis van wit meel (brood, koeken, pasta) en geef de voorkeur aan volkorenproducten die ook voor een langer verzadigingsgevoel zorgen. Pas op voor toegevoegde suikers: ze zitten vooral in dranken en kant-en-klare voedingsmiddelen (sap, desserten, gebak). Andere voedingsmiddelen die taboe zijn: fijne vleeswaren en orgaanvlees, die puistjes kunnen veroorzaken.

Denk eraan: industrieel bereide gerechten zitten vol suikers, zout, toevoegingen en conserveermiddelen die niet goed zijn voor uw huid! Als u uzelf een beetje verloren voelt tijdens het boodschappen doen, denk dan aan deze eenvoudige regel: kies de minst bewerkte voedingsmiddelen. Weet bijvoorbeeld dat een pure yoghurt met wat honing veel gezonder is dan een potje aardbeienyoghurt dat meer suiker dan fruit zal bevatten!

Op zoek naar antioxidanten!

Het lichaam produceert over het algemeen niet voldoende antioxidanten om de vrije radicalen te bestrijden. Deze moleculen vallen het DNA van de cellen aan, waaronder die van de huid, die hierdoor vroegtijdig veroudert. We moeten dus zelf voor de toevoer van deze antioxidanten zorgen door de juiste voeding te eten.

Met fruit en groenten kunt u in ieder geval niet fout gaan: ze zitten boordevol antioxidanten. Degene die vitamine C en carotenoïden bevatten zijn zowel goed voor uw teint als uitstekende vijanden van de vrije radicalen. Ze zijn niet moeilijk te herkennen. Kies gewoon de kleurrijkste soorten! Verse zwarte bessen, verse peterselie, rode en groene paprika, broccoli, rammenas, wortel, kiwi, sinaasappel, citroen, bloemkool, mango, clementine, aalbes, framboos… Leve smoothies en salades!

Een andere tip: voeg zinkhoudende peulvruchten zoals linzen, kikkererwten en rode bonen toe aan uw salades en breng ze op smaak met vinaigrettes op basis van plantaardige oliën (zonnebloem, druivenpit, koolzaad, olijf, aardnoot) voor hun toevoer aan vitamine E: zo geniet u van echte ‘antivrijeradicalenbommen’.

Trek rond 16.00 uur? Een warme chocolademelk en een handjevol okkernoten, hazelnoten of amandelen vullen uw maag tot aan het avondeten en zorgen voor een gunstige toevoer van flavonoïden en magnesium, die ook antioxiderend werken.

Variatie op het bord

We hebben meer nodig dan voedingsmiddelen rijk aan antioxidanten om een stevige en soepele huid te behouden. Ook de befaamde polyonverzadigde vetzuren mogen we niet links laten liggen, want zij spelen een belangrijke rol in de samenstelling van de celmembranen, waardoor de lipidenlaag van de opperhuid wordt verstevigd, en ze zorgen voor een goede hydratatie. We vinden ze in grote hoeveelheden in vette vis (zalm, makreel, enz.), maar ook in schaaldieren, algen, noten en verschillende oliën (koolzaad, soja, lijnzaad, noten, zonnebloem, maïs en druivenpitten).

Fruit, groenten, granen, noten, eieren, vette vis, wit vlees… Eet kleine porties van al deze ingrediënten om te zorgen voor een evenwichtige en afdoende toevoer van vitaminen, mineralen en antioxidanten. Aan tafel!

Ontdek ook...

Een nieuwe manier van leven

Een nieuwe manier van leven